Challenge
Lang niet iedereen heeft een nierpatiënt in z’n directe omgeving. Daardoor weten maar weinig mensen écht hoe het is om een nierziekte te hebben. Sterker nog, veel mensen denken dat er al een oplossing is. Want nierpatiënten kunnen dialyseren en gaan dus niet dood. Dus wat is het probleem?
Hoog tijd om de impact van een nierziekte over te brengen. En misschien nog wel de grootste uitdaging… we hebben één medium. Out-of-home.
Idee
We plaatsten een livestream abri op Rotterdam Centraal. Via deze abri konden voorbijgangers een praatje maken met Fabian, die op dat moment aan het dialyseren was. Fabian kon zélf vertellen hoe het is om vast te zitten aan een machine. Zijn verhaal maakte indruk. En kreeg veel aandacht in media. Een fantastische start van de jaarlijkse collectecampagne.
Award
Eurobest Bronze
Amma
Short list Cannes Lions
Challenge
De wachttijd voor een donornier is gemiddeld 4 jaar. Dat is dodelijk lang. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. De simpelste oplossing: meer donoren. Maar zo simpel is het helaas niet. Donorcampagnes van de afgelopen jaren hebben nauwelijks nieuwe donoren opgeleverd. De Nierstichting zet dan ook alles op alles om de wachtlijst op andere manieren te verkorten. Met een stevige lobby in Den Haag voor een andere donorwet. Maar ook door preventie. En door het financieren van onderzoek dat de slagingskans van transplantaties moet vergroten. Kortom, er is geld nodig. We willen Nederland laten voelen hoe erg het is om op die wachtlijst te staan.
Idee
We zoeken het grote publiek op alle mogelijke plekken waar je wacht. Bushaltes, treinstations, files, openbare toiletten, bruggen, de kassa in de supermarkt. The medium is the message.